lisanne-naar-zuid-afrika.reismee.nl

Kaapstad, dag 5, 6&7

Afgelopen donderdagmiddag ben ik na het project naar een township geweest. De township heet Langa en het is een van de grootste en oudste townships van Kaapstad. We gingen eerst naar een soort buurtcentrum waar ze meerdere kunstprojecten deden om de jongeren bezig te houden en op die manier een beetje geld te verdienen. Daarna gingen we naar een soort huis waar we binnen mochten kijken, het was een soort stenen flatje waar 64 mensen in woonde, het was heel vervallen en het was klein en het stonk er verschrikkelijk erg. Vanaf daar liepen we verder naar het nog armere deel van Langa, onderweg kwamen we wat jongetjes tegen die autootjes hadden gemaakt van oude melkpakken en doppen waarmee ze een race deden. Op de straat was het heel vies hier en daar lag een dode rat en overal lag vuilnis. Na een tijdje kwamen we langs een kraampje waar we kippen voeten konden proeven, met nagels en al, het zag er niet zo smakelijk uit dus ik sloeg even over. Het nog 'armere' deel van Langa was nog smeriger en het stonk er nog erger, de mensen daar woonde in kleine huisjes van golfplaten en wat oud ijzer en de kinderen liepen op blote voeten terwijl het buiten maar 14 graden was. Ondanks de vreselijke omstandigheden waarin deze mensen leefde waarom ze allemaal erg vrolijk en aardig tegen ons en ze probeerde er duidelijk het beste van te maken wat ik best bijzonder vindt als je op deze manier moet leven. Ik heb gezien hoe deze mensen leven maar ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe het daadwerkelijk moet zijn om hier te wonen. De hele ervaring was best raar omdat we als 'toeristen' rond liepen en we eigenlijk min of meer aapjes aan het kijken waren, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb omdat ik denk dat dit een ervaring is die je er weer aan herinnert dat we zo super dankbaar moeten zijn voor eigenlijk alles. Verder ben ik ook blij dat ik het gedaan heb omdat sommige kinderen van Gingerbread House ook in een township wonen en nu begrijp ik hun situatie een klein beetje beter. Het gekke was dat je aan de meeste mensen in Langa niet kon zien dat ze uit een township kwamen omdat ze er over het algemeen, vooral in het deel met de stenen flats, verzorgd uitzien. Al met al was het een vrij heftige en rare middag.

Donderdagavond hadden we een 'Afrikaanse braai' (bbq) bij het hostel, het was heel lekker en erg gezellig. We waren met ongeveer dertig vrijwilligers van twee verschillende hostels.

Gister heb ik na het project de Tafelberg beklommen, samen met twee meiden en een jongen uit het hostel. Het was prachtig weer, de lucht was blauw en er was bijna geen wind, het was zelfs zo warm dat ik in alleen een hemdje kon lopen (dat is echt uitzonderlijk hier want nu heb ik weer twee truien aan omdat het zo koud is). Ik denk dat deze hike echt een van de zwaarste dingen is die ik ooit heb gedaan, het duurde twee uur voordat we boven waren. Het was heel zwaar omdat het erg stijl was en je moest super grote stappen zetten van rots naar rots, wat best zwaar is als je zulke korte benen hebt als ik. Maar het was het helemaal waard want het uitzicht was zo super mooi, aan de ene kant kan je de zee zien en aan de andere kant de stad. We hebben zelfs nog de zonsondergang vanaf de Tafelberg gezien en daarna zijn we met de kabelbaan weer naar beneden gegaan. Inmiddels heb ik overal spierpijn maar zoals ik al zei was dat het meer dan waard. En gisteravond zijn we met een groepje uiteten geweest bij een Mexicaans restaurant.

Op het moment ben ik net terug van Old Biscuit Mill, een foodmarket en vanavond gaan wenaar de film.


Reacties

Reacties

Jeannette

Nou Lisanne, wat heb je al veel meegemaakt,deze dagen! Het is ind wel eens goed om te beseffen,hoe goed wij het hebben.?

Dineke

Super mooi zoals je alles beschrijft
Geniet en verwonder je
Groetjes Dineke

Papa

Top meisje ik ben trots op je

Harry

Hoi Lisanne, wat leuk weer om te lezen. Je maakt echt heel veel mee.
Geniet van de leuke momenten daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active